Keď sa povie Nízke Tatry, každý si hneď predstaví Chopok alebo Ďumbier a na menšie kopce sa zabúda. My sme sa rozhodli navštíviť jeden menej známy, ale zato nádherný vrchol s názvom Ohnište.

So svojou výškou 1538 m.n.m. sa síce nemôže rovnať vrchom z hlavného hrebeňa, ale aj tak má návštevníkom čo ponúknuť. Okrem nádherných skalných terás a úžasnej “džungle” z popadaných stromov pod vrcholom sa tu nachádza aj jedno naozaj unikátne skalné okno a jedna z najväčších priepastí v Nízkych Tatrách, Veľká ľadová priepasť.

Naša cesta začína v Malužinej, pri starom vojenskom pamätníku, pri ktorom sme odstavili auto. Od auta sme sa vydali cez chladné decembrové ráno, po asfaltovej ceste, smerom na Svidovské sedlo. Po pár stovkách metrov prichádzame k miestnemu kameňolomu. Najskôr nás zastavila závora a zákaz vstupu. Turistická značka však pokračovala do kameňolomu, tak sme sa rozhodli pokračovať aj my.

Tu sa ale vyskytol ďalší problém. Oproti nám sa vyrútil strážny pes, ktorému sa veľmi nepáčilo, že chceme prejsť cez jeho územie. Z vrátnice však vyšiel vrátnik a dal nám rukou najavo, že môžeme bez starostí pokračovať. Ako sa hovorí v jednom slovenskom prísloví, pes, ktorý šteká, nehryzie, a to sa nám aj potvrdilo. Bezpečne sme opustili kameňolom a pokračovali v ceste popri potoku.

Na hranici národného parku nás značka zviedla na strmšiu, kamennú cestu, ktorá sa s pribúdajúcou výškou čoraz viac strácala. Stále nás značka viedla popri potoku, ktorý mal veľa menších prítokov. Prešli sme aj okolo malého vodopádu a na jednom mieste sa potok vylieval cez cestu.

Ohnište zo Svidovského sedla Zdroj: B.J.R.Video

Po dlhšom kráčaní sme konečne vyšli na Svidovské sedlo. Z lúky bol nádherný výhľad na Ohnište a jeho skalné terasy. Keď sme hľadali, kadiaľ pokračovať, našli sme na zemi len vyvrátený smerovník, na ktorom sa podpísala ťažba. Neostávalo nič iné, len ísť podľa mapy. Tá nás viedla po ceste, ktorá bola veľmi rozbitá od ťažkej techniky a ťahania stromov. Našťastie sme po chvíli narazili na zelenú značku, čo značilo, že ideme dobre.

Po chvíli sa značka z rozbitej cesty odpojila a chodník začal strmo stúpať do kopca. Všade sa váľali veľké kusy pňov, ktoré tu po ťažbe ostali a podľa začínajúcej hniloby na okraji rezov bolo jasné, že tu neležia chvíľu. Hrubé konáre, ktoré by si nejedna rodina spracovala na kúrenie, boli porozhadzované “krížom-krážom”. Celé okolie chodníka vyzeralo ako po výbuchu. Plytvanie v pravom slova zmysle. Celá táto spúšť končila až neďaleko tabule s hranicou prírodnej rezervácie.

Znechutení z toho, čo sme dole videli, sme pokračovali ďalej po extrémne stŕmom chodníku. Keď sme sa konečne dostali na rovinu pod vrcholom, čakalo na nás milé prekvapenie. Nedotknutá príroda sa na nás pozerala z každej strany. Popadané stromy, obrastené machom a lišajníkmi boli perfektným základom pre ďalšie stromy, ktoré z nich vyrastali. Medzi ich vetvami boli natiahnuté zamrznuté pavučiny. Celé miesto pripomínalo prales.

Obrastený peň Zdroj: B.J.R.Video

Keď sme vyšli z lesa na lúku pod Ohnišťom, privítala nás nádherná inovať, ktorá bola prítomná na všetkých stromoch a rastlinách. Po chvíli kráčania lúkou, po zamrznutom snehu sme narazili na smerovník, ktorý nás stočil k vrcholu. Ďalšia časť lesa, cez ktorú sme prechádzali, bola zarastená rôznymi pokrútenými stromami. Čím viac sme sa blížili k vrcholu, tým viac sme sa museli vyhýbať popadaným stromom a zľadovatenému chodníku.

Na vrchole na nás čakal nádherný výhľad do doliny, z ktorej sme prišli, a na skalné terasy okolo. Hlavný hrebeň Nízkych Tatier nebol, bohužiaľ, kvôli mrakom vidieť. Po krátkej prestávke a zapísaní do knihy návštev sme sa vydali hľadať skalné okno, ktoré tu niekde malo byť. Nevedeli sme ale kde presne, tak sme išli viac-menej na slepo.

Po chodníku, ktorý pokračoval za vrcholovou značkou, sme zišli kúsok nižšie až k malému žľabu, cez ktorý sme zliezli na nižšiu úroveň terás. Pod skalou sme sa vydali doprava a netrvalo dlho, kedy sme prišli k miestu, kde začal ísť chodník strmo dole. Oproti nám však išiel osamotený turista, tak sme počkali, kým príde k nám a spýtali sme sa ho, či ideme správne. Ten náš smer potvrdil a mohli sme spokojne pokračovať.

Cesta klesala cez skalnatý terén, na ktorom sme si občas museli pomáhať aj rukami. Nebola však veľmi dlhá a za pár minút sme našli skalné okno, ktoré bolo od začiatku naším cieľom. Predtým sme ho videli len na obrázku, no v skutočnosti je oveľa väčšie, ako vyzerá. Cez okno je výhľad na ďalšie skalné steny a v okolí vidíme veľa bielych, zamrznutých stromov. Po povinných fotkách sa vydávame naspäť.

Skalné okno Zdroj: B.J.R.Video

Po chodníku sme vyliezli späť k žľabu, ktorý viedol na vyššiu terasu. Od žľabu vľavo viedol ďalší chodník, ktorý sme sa ale kvôli časovej tiesni rozhodli vynechať. Ako sme však doma zistili, bola to chyba, pretože viedol k Veľkej ľadovej priepasti, ktorá dosahuje úctyhodnú hĺbku 125 metrov.

Z vrcholu sme sa rozhodli nevracať sa dlhou obchádzkou cez lúku. Miesto toho sme zvolili cestu nad skalou, ktorá nás mala podľa mapy doviesť na miesto, kde sme prvýkrát vošli do “pralesa”. Chvíľu sme sa brodili snehom a občas sme chodník aj stratili, ale nakoniec sme vyšli presne tam, kde sme chceli. Cestu nám to oveľa zjednodušilo. Nasledoval už len dlhý, skoro dvojhodinový zostup k autu, ku ktorému sme prišli skoro po tme.

Ohnište je nádherné miesto, ktoré by si rozhodne zaslúžilo viac preskúmať, bohužiaľ, nás obmedzovali krátke decembrové dni. Cez leto sa sem určite vrátime.

Galéria:

Snímky: B.J.R. Video

Google+0
Linkedin0
Peter Mader
Moja Funpage

Peter sa veľmi rád venuje turistike, fotografovaniu a tvorbe videí.Je filmový a seriálový nadšenec. Jeho záľubou je tiež produkovanie vlastnej hudby. Na portál SMEAKTUAL.sk prispieva fotodokumentáciou svojich výletov či zaujímavosťami zo sveta kinematografie.
Staršie príspevky:
serialove hviezdy
Vrásky a kilá navyše. Spoznali by ste tieto seriálové hviezdy?

Starnutiu sa nevyhnú ani svetové herecké osobnosti. Či už je dôvodom vek, alebo plastické operácie, pozrite sa, ako sa...